względu na wykonywany zawód. Istnieją dwie podstawowe formy prowadzenia szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, które są oferowane przez firmę BHP. Można wyróżnić standardową formę kursu BHP, która polega na seminaryjnych spotkaniach z instruktorem połączonych z samokształceniem. Inną formą przeprowadzania szkolenia BHP jest kurs online, który jest prowadzony na specjalnej platformie. Każda z form szkolenia BHP posiada własne zalety i to od pracodawcy zależy, na jaką metodę prowadzenia kursu się zdecyduje. Każda forma kursu BHP kończy się zdaniem egzaminu, który sprawdza przyswojoną wiedzę uczestników z zakresu zasad związanych z zachowaniem bezpieczeństwa oraz higieny w miejscu pracy. W zależności od wykonywanej pracy, szkolenie BHP może być połączone także z ćwiczeniami praktycznymi.
Dlaczego szkolenia BHP są istotne
Posiadanie ważnego okresowego szkolenia BHP jest obowiązkowe dla pracowników oraz pracodawców, co wynika z przepisów prawnych znajdujących się w Kodeksie pracy. Do zadań pracodawcy należy zapewnianie swoim pracownikom właściwych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Posiadanie ważnego szkolenia BHP jest istotne nie tylko ze względu na obowiązek prawny, ale także ze względów szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Kurs BHP prowadzony przez wykwalifikowanych specjalistów zaznajamia pracowników z obowiązującymi zasadami i przepisami zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa w danej firmie. Znajomość przepisów BHP może okazać się kluczowa w zapobieganiu różnym niebezpiecznym sytuacjom w miejscu pracy. Szkolenie BHP jest odpowiednio dobierane do rodzaju wykonywanej pracy oraz zajmowanego stanowiska, więc informacje zawarte w kursie są dopasowane do zagrożeń wynikających z wykonywania danego zawodu. Z innymi zagrożeniami spotyka się pracownik biurowy, a z innymi pracownik na stanowisku robotniczym.
Kto pracuje w służbie BHP
Firma oferująca szkolenia BHP, a także szeroko rozumianą obsługę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Osoba pracująca w branży bezpieczeństwa i higieny pracy musi posiadać wykształcenie, które umożliwia jej pracę w służbie BHP. Istnieją różne stopnie zawodowe związane z wykonywaniem pracy w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowym warunkiem, żeby zostać zatrudnionym jako inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, jest posiadanie zawodu technika BHP, który otrzymuje się poprzez ukończenie szkoły o odpowiednim profilu. Starszym inspektorem BHP jest osoba, która posiada wykształcenie wyższe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, albo osoba o zawodzie technika BHP wraz z trzyletnim stażem pracy. Każda firma działająca w branży BHP posiada wykwalifikowanych pracowników, którzy posiadają zawód technika BHP lub ukończyli odpowiednie studia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Pracownik służby BHP jest wyposażony w wiedzę z wielu dziedzin związanych z zachowaniem bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Oferta outsourcingu BHP
Jedną z podstawowych usług oferowanych przez firmę zajmującą się branżą BHP jest tak zwany outsourcing BHP. Ta być może dziwnie brzmiąca nazwa oznacza nic innego, jak po prostu usługę kompleksowej obsługi firm w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Outsourcing BHP jest bardzo korzystnym rozwiązaniem dla pracodawców, ponieważ wszelkie sprawy związane z bezpieczeństwem w danym przedsiębiorstwie są przejmowane przez specjalistów do spraw BHP. Głównym celem outsourcingu BHP prowadzonego przez odpowiednią firmą jest zapewnienie kompleksowej obsługi z zakresu bezpieczeństwa w danym przedsiębiorstwie lub zakładzie pracy. Każdy pracodawca musi stosować się do obowiązujących zasad i przepisów BHP, a dzięki skorzystaniu z usługi outsourcingu BHP pracodawca posiada pewność, że jego firma spełnia wszelkie konieczne wymagania pod względem bezpieczeństwa. Istnieje wiele korzyści ze zdecydowania się na usługę outsourcingu BHP, a największą zaletą jest pełen profesjonalizm w obsłudze spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy.